ניכיון שיקים וחוק המזומן

עסקאות רבות בארץ מבוצעות בתשלומים דחויים. ולפעמים גם כאשר מדובר על עסקה בתשלום אחד, הוא ניתן באופן מחולק של שוטף + 30 / 60 / 90 וכן הלאה. שיטת תשלום זו גורמת פעמים רבות לחוסר איזון בתזרים מזומנים מכיוון שהוצאות עסק משולמות בדרך כלל במזומן ולא באופן דחוי, לעומת ההכנסות שכן מגיעות באופן דחוי.

איך מאזנים את תזרים המזומנים? בדיוק לצורך זה קיים המושג של ניכיון שיקים. ניכיון שיקים מאפשר למעשה לפדות שיק באופן מידי ולקבל עליו כסף מזומן בכדי לאזן את תזרים המזומנים בעסק. אז מהו ניכיון שיקים? איך זה עובד ומי מבצע זאת? כל התשובות לפניכם.

ניכיון שיקים – מה זה אומר?

אם אתם מסוג האנשים שפנקס השיקים אצלכם מגיע לשימוש באופן תדיר, סביר להניח כי אתם מכירים את המושג ניכיון שיקים. אך אם לא, ננסה להסביר מעט על המושג. תהליך ניכיון שיקים הוא למעשה המרה של שיק דחוי לכסף מזומן. ובמילים אחרות, תמורת ריבית בשיעור מסוים, יכול בעל עסק לקבל את ערכו של שיק דחוי במזומן. פעולה זו עלולה להישמע כשוק שחור, אך למעשה מדובר בפעולה חוקית ולגיטימית לחלוטין.

למעשה, מרבית הפעילות בתחום מבוצעת על ידי הבנקים אשר מחזיקים כ- 80% מענף זה. עשרים האחוזים הנותרים נמצאים בידם של חברות חוץ בנקאיות למימון ולניכיון שיקים בפיקוח משרד האוצר וכן בידי חלפנים המכונים בשפת העם "change". אז כפי שניתן להבין, מדובר בענף חוקי למהדרין ומבוסס מאוד.

ניכיון שיקים וחוק המזומן – איך זה עובד ביחד?

עד לחקיקת חוק המזומן החדש יכלו שיקים סחירים להתגלגל מיד ליד ללא הגבלה או שליטה. דבר שיצר כר פורה לשימוש בכסף שחור מכיוון שהיה קשה עד בלתי אפשרי לעקוב אחר מסלול הכסף ולתעד אותו. חוק המזומן החדש קובע מספר הגבלות על שימוש בשיקים בכדי למנוע את כל האמור לעיל:

  • חל איסור על עסקים וחברות לקבל שיק פתוח (ללא שם מוטב) בכל סכום שהוא וכמובן גם לתת שיק כזה.
  • גם בין אנשים פרטיים ישנה הגבלה על שיק פתוח – עד 5000 ₪ בלבד.
  • לצורך הסבת שיק סחיר, חובה לרשום מאחור שם המסב, תעודת זהות שלו, חתימה ושם הנסב.
  • כל גוף שמבצע ניכיון שיקים כמו בנק, בנק הדואר וחברות פרטיות, לא יוכל לפרוע שיק במידה ולא מצוין עליו שם הנפרע.
  • הסבת שיקים שסכומם עולה על 10,000 ₪ מותרת רק פעם אחת. אלא אם כן מדובר על הסבת שיק לטובת נותן שירותי אשראי מורשה.

ניכיון שיקים – איפה הכי כדאי לעשות זאת?

הפעולה של ניכיון שיקים מיוחסת אוטומטית לאחת מהפעולות הבנקאיות, אך למען האמת, קיימות אופציות נוספות מחוץ לבנק. אז נכון שניתן לנכות שיקים גם בבנק, אך השוק החוץ בנקאי מציע מגוון יתרונות על פני הבנק –

  • ביטחונות – הבנק מבקש ביטחונות עד למועד הפירעון הנקוב על השיק, לעומת חברה פרטית שאינה דורשת זאת.
  • הגדלת אשראי – השירות בבנק מצריך לעיתים הגדלת מסגרת אשראי מה שאין כן בחברה פרטית, אשר הפעולה אינה מכבידה על מסגרת האשראי שבבנק.
  • זמינות – חברה פרטית זמינה להעניק את השירות באופן מידי בשונה מהבנק, בו יש צורך להמתין לעיתים או לבצע פעולות שונות טרם מתן האישור לניכיון שיק.
  • שירות יעיל ואנושי – בחברה פרטית לא רואים את הלקוח כאסופת מספרים וביחס לספרי חשבונות, אלא מעניקים לו יחס אנושי ואישי יותר תוך התייחסות לפרמטרים נוספים מלבד ההיסטוריה הבנקאית שלו.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן