לאן הולך הביוב שלנו?

לאן זורם הביוב שלנו?

השימושים הרבים במים בחיי היום יום

המים משרתים את האנושות עוד מראשיתה. נסו לחשוב למספר שניות כמה פעמים ביום אתם עוסקים במים, וכיצד הם משרתים אתכם לאורך יממה אחת. השימוש של האנושות במים הוא עצום, ועל כן מדובר באחד המשאבים הקריטיים ביותר עבורנו. רבים מודעים לחשיבות המים, אך לא מקדישים מחשבה לשאלה הפשוטה – לאן המים הולכים לאחר שסיימנו להשתמש בהם? מבחינתנו הם פשוט יורדים בצינור ונעלמים אל מערכת הביוב.לאן זורם הביוב שלנו?

אז לאן הביוב שלנו זורם מהבית?

  • שלב ראשון: שימוש ביתי במים וחלוקה למים אפורים ומים שחורים – אנו משתמשים בבית במים למטרות שונות. המים אשר סיימנו להשתמש בהם זורמים לצנרת הביוב בבניין וממשיכים הלאה בתהליך. המים הביתיים מתחלקים לאחר השימוש לשני סוגים עיקריים: מים אפורים ומים שחורים. מים אפורים הם כינוי למים אשר השתמשנו בהם לכביסה, צחצוח שיניים או מקלחת. מדובר במים אשר מעורבבים עם חומרים כימיים מסוימים ולא ראויים לשתיה. מים שחורים הם כינוי למים אשר השתמשנו בהם לשטיפת האסלה או הדחת הכלים. מדובר במים המכילים שומנים מהחי ומיקרו אורגניזמים אשר עלולים לגרום למחלות.
  • שלב שני: תשתית הביוב העירונית – במדינות לא מפותחות או במקומות בהם הטכנולוגיה עוד לא קיימת, תשתית הביוב זורמת ברחובות. במדינות מתקדמות, כמו ישראל, קיימת תשתית ביוב מפותחת ביותר. הביוב עובר מהבתים שלנו אל צנרת הביוב בעיר. במעבר בצנרת הביוב, החל בצנרת הבניין ועד הצנרת העירונית, המים הזורמים עלולים להיתקל בסתימות ובחסימות שונות. הפתרון לכך היא הביובית. ביובית היא מיכל גדול אשר נועד להתמודד עם סתימות בצנרת הביוב. הביובית עושה שימוש בואקום, בדומה לקונספט של פומפה. בנוסף, הביובית מזרימה מים בלחץ גבוה ומשמשת בין השאר גם לשטיפת קווי הביוב.
  • טיהור המים במתקן לטיהור השפכים – מערכת הביוב העירונית מרכזת את מי הקולחין של כל האזור ומעבירה את המים, דרך עשות קילומטרים,באמצעות שאיבת ביוב אל המתקן לטיהור השפכים המרכזי. בישראל קיימים מכונים רבים לטיהור שפכים, שם מסננים מהמים את הפסולת בצורה ביולוגית. תהליך הטיהור ארוך ומסובך, וכולל שלבים רבים. המים מסוננים במספר שלבים, החל מסינון גס של הפסולת הגדולה, ודרך מכלי אוורור ביולוגיים, מכלי שיקוע ולבסוף מכלי החדרה. המים בשלב הזה מוחדרים אל קרקע חולית, בה המים מחלחלים באיטיות ומסוננים שוב בצורה סופית. לאורך יותר משנה המים מחלחלים עד שמגיעים לבסוף לקרקע מוצקה. המים הללו משמשים להשקיית שדות חקלאות. מדובר במים מטוהרים אשר מגיעים כמעט לרמתם של מים שפירים שאנחנו עושים בהם שימוש בבית.

שימוש מושכל וחכם במים, טוב לנו ולסביבה

כעת, לאחר שאנו מכירים את מסלול חייהם של המים, חשוב מאוד לציין כי למרות היכולת שלנו לטהר את המים ולהשתמש בהן בשנית – עדיין חשוב מאוד לחסוך במים. מים הם משאב יקר מאוד, בעיקר בישראל, ועלינו לשמור עליהם. מחזור וטיהור של מים אפורים (כאשר הם מופרדים בצנרת ממים שחורים) יבטיח לנו חסכון במים, אשר יועיל לנו ולסביבה.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן