כמעט כל אחד מכיר את מערכות גילוי האש אך לא ברור לרובנו כיצד הן באמת פועלות. כיצד הן שולחות התראה על מיקום השריפה ועד כמה מדויקות הן באמת? האם המערכת מתריעה על כל שריפה או שיש אבחנה יותר ספציפית בין סתם עשן לבין עשן משריפה?

החלק החשוב של מערכת גילוי האש

מערכת גילוי אש מורכבת ממספר חלקים: יש את הגלאים עצמם שנמצאים בכל החדרים שאמורים להיות מוגנים מפני שריפות כיוון שההתרעה תישלח מיד, יש את רכזת גילוי האש ויש את החיווט שנמצא ביניהם ולעתים יש גם מערכת כיבוי שנמצאת בפעולה ועובדת בהרמוניה לפי הגילויים של מערכת גילוי האש. רכזת גילוי אש היא החלק הכי חשוב כי היא זו שמפענחת את הנתונים. ברגע שיש מעט עשן היא לא תתריע וברגע שיש הרבה עשן היא תתריע, כאשר היא לוקחת נתונים נוספים כמו הטמפרטורה ומשך החשיפה.

גלאי עשן

על רכזת גילוי אש: כל מה שצריך לדעת

 

  • רכזת גילוי אש וגלאי עשן אינה גדולה והיא למעשה בגודל של קופסה יחסית קטנה. עם זאת, התפקיד שלה חשוב ביותר ובלעדיו על המערכת לא תוכל להיות שלמה ולפעול בהתאם. הרכזת מכילה את כל הנתונים באופן שוטף כאשר גם תפקוד הגלאים חשוב מאוד. הגלאים מעבירים את כל הנתונים לפי רמת הטכנולוגיה שלהם, כיוון שיש מערכות שונות זו מזו באופן ניכר, והרכזת מחליטה בסופו של דבר אם להתריע או לא.
  • כאשר הרכזת מתריע היא יכולה לעשות זאת בכמה אופנים וזה אחד מההבדלים בין רכזת גילוי אש אחת לאחרת. יש רכזות שמפעילות אזעקה, יש רכזות שמפעילות גם את אורות החירום כך שיהבהבו ויש כאלו שגם שולחות את הקריאה ישירות לכוחות הכיבוי הקרובים ביותר. כיום יש רכזות גילוי אש ששולחות את הקריאה גם לבעלים של המקום באופן אוטומטי בדיוק רב.

כיצד יודעים בדיוק היכן השריפה?

במערכת גילוי אש יש מספר מועט של רכזות ובדרך כלל במקומות קטנים עד בינוניים יש רק אחת. עם זאת, יש גלאי בכל חדר, והגלאי הוא זה שמתחיל את השרשרת עד לקריאה לכוחות הכיבוי כאשר רכבת אחת יכולה לרכז קריאות של עד 16 גלאים שונים. יש שתי סוגי רכזות, אחת כתובתית ואחת אזורית. רכזת כתובתית היא הרכזת המדויקת יותר, היא למעשה שולחת התראה לכוחות הכיבוי וכמובן לבעל המקום במידה והאינטגרציה מתרחשת במערכות החדשות, לפי הכתובת של הגלאי. כל גלאי מקבל כתובת משלו וכך ניתן לדעת בדיוק מאיזה מקום הגיע השריפה.

מהי רכזת אזורית?

רכזת אזורית לעומת הרכזת הכתובתית אינה שולחת מיקום מדויק של הגלאי אם כי מראה את האזור בו פרצה השריפה על גבי הצג. רכזת זו יכולה להתאים למבנים גדולים יותר כמו מוסדות ציבור או בניינים משותפים והשליטה עליה פשוטה יחסית.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן