הגן הוא כמו חממה נעימה: הגננת מפנקת וחייכנית, משחקים כל היום עם החברים, אין מחויבות לדבר, ושעת הריכוז הקצרה גם היא משחקית ומהנה. המעבר לכיתה א', למסגרת בית הספר התחרותית, לישיבה הארוכה מול מורה שלא בהכרח מעורר בילד עניין, כל אלו ועוד מייצרים אתגר אמיתי לילדים שלנו, שלא בהכרח מוכנים לכיתה א'.

ביכולתנו, שלא לומר מחובתנו, לנסות להקל כמה שיותר ולאפשר לילד שלנו מעבר חלק ומוצלח מהגן לכיתה א', בכדי שיוכל להתמקד בלימודים, להצליח ולשגשג, דבר שאינו מובן מאליו. מוכנות לכיתה א' אומרת הכרות עם הדרישות, מפגש ראשוני עם דרך החשיבה וההתנהלות, ומציאת עוגנים להצלחה של הילד במעבר לכיתה א'.

מה לומדים במוכנות לכיתה א'?

כל נושא המוכנות לכיתה א' נשען על בנייה והתנהלות של מיומנויות שנדרשות מהילד שמגיע לביה"ס בפעם הראשונה. המיומנויות הללו, על אף הדרישה הברורה להן, לא נלמדות לפני כן, ויש מעין ציפייה של מערכת החינוך שהילד שלכם יתאים את עצמו מיידית למערך הדרישות הקיים.

הדרישה הזו מהווה איום ונחווית כאיום על-ידי רוב הילדים, שמפתחים קשיים ברמות שונות, בהתאם ליכולות הטבעיות ורמת המוכנות שלהם לכיתה א'. יכולות למידה טבעיות, ריכוז, זיכרון, סקרנות, שקט פנימי וכמות אנרגיה המבקשת להתפרץ, כל אלו משפיעים על הילד.

הלמידה שתביא את הילד למוכנות לכיתה א' נשענת על הרבה אספקטים כמו יכולות בקשרים חברתיים ועל מוטוריקה – גסה ועדינה, ועוד מגוון יכולות.

הפרעות קשב וריכוז

ישנם אלפי מחקרים הניגשים לעולם הפרעות הקשב והריכוז מכיוונים שונים ומגוונים. חלק גדול מהמסקנות שהגיעו אליהם חוקרים בכל העולם מצביעות על הקשר חברתי גדול בכל הנוגע להתפתחות תופעות אלו.

כאשר הילד שלכם פוגש לראשונה את מערך החיים החדש הזה, הדרישות החברתיות והלימודיות איתן הוא יאלץ להתמודד בכל יום למשך שעות רבות, ההשפעה עליו עצומה.

כאשר הוא מגיע מוכן לכיתה א', עם עוגנים חזקים ואמונה בעצמו, יכולות טבעיות שפותחו והבנה טובה של מה מתרחש סביבו, הוא נמצא במוכנות לכיתה א', וקרוב לוודאי שיתגבר על ההלם הראשוני בקלות יחסית, ומבלי לפתח תסמינים שונים של הפרעות למידה.

השאר תגובה