אפוטרופוס על קטינים – כל מה שאתם צריכים

עו"ד משפחה וגירושין

אפוטרופוס היא אחת המלים הכי מוכרות שיש וכנראה שכל אחד יבין על מה מדובר. עם זאת לא כולם יבינו עד כמה אפוטרופוס הוא עניין משפטי חשוב מאוד על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בקטינים. זה הזמן לדבר על אפוטרופוס על קטינים, כיצד זה קשור לעו"ד משפחה ומתי בכלל ממנים אחד כזה.

מה זה אומר אפוטרופוס ומה המשמעות?

אפוטרופוס האו למעשה אחראי על אדם אחר. אפוטרופוס יכול להיות טבעי כמו למשל אבא ואימא ביולוגיים והוא יכול גם להיבחר על ידי בן משפחה כמו למשל במקרה שאבא או אימא חולים כי הם הגיעו לגיל זקנה והם צריכים מישהו שידאג להם. כמובן שאפוטרופוס יכול להיבחר גם על ידי הרשויות אך זה קורה לעתים רחוקות כמו למשל במקרה שילד עבר התעללות כלשהי או שההורים שלו נהרגו בדרכים כלשהו. אפוטרופוס הוא למעשה האחראי בפועל ומבחינה משפטית על אותו אדם. הוא יכול לתבוע בשמו, הוא מייצג אותו מול הרשויות ממש כמו הורה והוא נועד לעזור ולסייע לו עד כמה שניתן.

עו"ד משפחה וגירושין
עו"ד משפחה וגירושין

מיהו אפוטרופוס על קטינים?

אפוטרופוס טבעי על קטינים יהיו כמובן ההורים שלהם. אם מדובר על ילד שנמצא באמצע תהליך גירושין עם הוריו שניהם יישארו האחראיים עליו גפם לאחר מכן .העובדה שהורה אחד מקבל משמורת והשני לא, מה שגם ככה בימינו נמצא במהפכה כיוון שיש יותר ויותר תהליכי גירושין שבסופו של דבר מוכרעים על ידי השופט כמשמורת משותפת, לא הופך אחד מהם להיות אפוטרופוס יותר מהשני. כמובן שיש צורך באפוטרופוס גם במצבים שונים כמו ילד שנשאר ללא הורים מכל מיני סיבות או שההורים שלו לא כשירים להיות הורים מכל מיני סיבות התנהגותיות, פליליות או נפשיות.

מתי יש שינוי בזהות האפוטרופוס?

 

  • שינוי בזהות האפוטרופוס יכול להיות בעיקר כאשר העובדים הסוציאליים מזהים כי אין להורה יכולת להמשיך להוות הורה עבור הילד שלו או כאשר הוא מזיק לטובת הילד. יש לא מעט הורים שמתעללים בילדים שלהם מכל מיני סיבות וכמובן אין לכך הצדקה וכך גם אין לכך מחילה. אמנם יש מקרים בהם ההורה יוכל להמשיך להיות האפוטרופוס של הילד שלו גם אחרי שהיה מקרה כזה בין אם עבר שיקום או ריצה עונש כלשהו אך בכל מקרה, מקרה כזה הוא קלאסי לקביעת אפוטרופוס אחר.
  • כמו כן אם ההורים אינם עוד בין החיים יש צורך למנות בן משפחה אחר שיהיה האפוטרופוס של הילד או הילדים. במצב כזה ההיגיון מראה שבן משפחה אחר יהיה האפוטרופוס של הילדים אך כמובן שיש מקרים חריגים מאוד בהם ממנים למשימה אדם חיצוני שלא הכיר את הילד לפני, כמו משפחה אמנת או תהליך אימוץ.

כיצד גירושין קשורים לאפוטרופוס?

לעיתים נדרשים בעורכי דין כמו עו"ד משפחה או עו"ד גירושין, למעשה גם כאשר יש צורך למנות אפוטרופוס חדש יש צורך להיעזר בעו"ד משפחה כי הוא יוכל לעזור לכם בית המשפט לעבור את התהליך כמה שיותר מהר. בגירושין יש מלחמה לא פשוטה על המשמורת, כלומר מי יהיה האפוטרופוס הראשי של הילד, ולכן עו"ד משפחה יכול לסייע. חשוב לזכור כי התהליך יכול להיות הרבה יותר ארוך ממה שנדמה לכם כי יש לא מעט בירוקרטיה שצריכה לעבור במוסדות רבים במדינה אך עו"ד משפחה יוכל לעזור לכם בתהליך כדי שבאופן חוקי תוכלו לממש את הזכות שניתנה לכם להיות אפוטרופוס ראשי גם אחרי הגירושין.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן